assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Saturday, March 12, 2011

Ingin berniqab??? (",)

Assalamu'alaikum..haaa..pagi lagi celik je terus bukak laptop! Then terdetik hati untuk membaca artikal niqab@purdah dalam blog usrah..so,lepas tu terfikir nak tanya pak cik google cara-cara nak buat purdah. FN pun search, alhamdulillah jumpa! ^_^
InsyaAllah akan cuba buat nanti..=)))


FN sebenarnya memang teringin nak memakai purdah! Puas FN cari di kedai-kedai tapi,tapi tidak ada! susah nak jumpa..=)) FN pun ada tanya cikgu menjahit FN, tapi dia kata dia tak tahu..dan dia perlu tengok contohnya, baru dia boleh buat.. Dan ingat lagi masa abang naza nak belikan purdah untuk kaq zehan, FN ada pesan belikan untuk FN tapi time tu stock dah habis, ketika itu harapan FN hanya pada dia..hihihi..tapi takda rezeki, maybe belum masanya lagi..~itulah hujah FN! Tidak dipilih lagi oleh-NYA untuk memakai purdah!

Pernah juga FN menyatakan hasrat pada mak untuk memakai purdah, kemudian mak tanya untuk ape? macam hantu jer? agak kecewa dengan jawapan itu dan FN kira mak hanya bergurau,dan maybe mak tak tahu hikmah disebalik memakai purdah! Walaupun begitu, FN tidak malu juga mengirim ole-ole [purdah] dari mak yang pergi menunaikan umrah! hihihih..=)) namun begitu FN juga tidak terlalu mengharap kemungkinan besar mak tak akan membelinya oleh kerana,mungkin mak akan mengalami kesukaran untuk berkomunikasi dengan peniaga disana..wallahu'aklam..sama-samalah,doakan yang terbaik untuk FN..(n_n)

**terkesan dengan ayat Imam Nawawi~FN juga tertarik padamu kerana agamamu,=))

So, harapan FN untuk memakai purdah hanya pada seorang suami yang soleh, yang menginginkan [mengizikan] isterinya untuk memakai purdah@niqob. InsyaAllah. =))
Means, selapas kahwin la kot..baru berkesempatan untuk memakai purdah,! amin..

oh~yer! apa hikmahnya apabila seseorang muslimah itu memakai purdah? Kalau ditanya pendapat FN la~
FN rasa sangat selamat dari segala fitnah, insyaAllah! sebab apa? apabila kita menjaga aurat kita secara sempurna, insyaAllah..Allah pasti akan menjaga kita dari segala kejahatan! Means,apabila kita berpurdah,automatically kita akan terdorong untuk tidak melakukan perkara-perkara yang boleh membawa kita kearah kemungkaran! insyaAllah..

contohnya: [maaf,FN agak lemah utk memberi contoh-so harap dapat terima]
**Kita tidak akan mudah untuk mendekati akhowat secara sembarangan, apatah lagi berjumpa berdua-duan.Bukankah itu akan mengundang fitnah??

**Kita juga akan mempunyai rasa malu yang menebal dalam diri untuk bercakap dengan orang yang bukan muhrim.

**last but not least-apabila kita berpurdah...maybe lisan kita aka terjaga! sebab ape?? bila kita berpurdah, maybe kita akan lebih banyak diam daripada bercakap! am i right? so, secara tidak langsung..kita boleh menjaga pertuturan kita daripada bercakap perkara yang sia-sia..insyaALLAH!

[ oh-yer baru teringat hujah yang kuat-mengapa FN nak memakai purdah? sebab FN sangat malu untuk berhadapan dengan orang,lebih-lebih lagi jika perlu buat presentation! so, apabila berpurdah, rasa malu untuk berhadapan di khalayak ramai akan kurang kerana..orag tidak akan mengenali muka kita dan hannya mendengar suara sahaja..=))) ]

FN suka contoh yang ketiga tu [hihih-buat cotoh sendiri-dan suka sendiri-hihih-malu!! ^^']
actually ada sebabnye! nak tau kenapa?
SEBAB!
FN ni jenis yang suka bercakap dan bercerita! (friendly la sikit-sikit) =))
kalau kawan karib FN---->Hanani..tiada rahsia antara kami! dia tahu segala-galanya cerita tentang FN, sebab setiap masalah FN, FN akan kongsi dan cerita pada dia..dan bagi yang mengenali FN juga pasti kenal dengan perangai FN yang mudah berkawan dan suka bercerita! Pernah suatu hari ketika FN berborak@bercerita dengan kawan-kawaN FN, kawan FN mengomel, "DEN DAH BOSAN DENGAR CERITA KO!", lebih-lebih lagi kalau FN cerita tentang abang naza! pasti ayat ini akan meluncur dari mulut mereke, "BALIK-BALIK ABANG NAZA EA,TAK HABIS-HABIS!" hihih..tapi seriusly FN tak ambil hati pun sebab koranglah kawan FN dunia akhirat--->hamira,faziana dan Hanani...

so, lepas ni kalau korang dah sambung belajar di universiti, FN pasti, korang mmesti akan rinndu dengan cerita2 FN..hihihi FN xde kat palong pun korang dah bising..haha,lepas ni xdapat la nak dengar cerita FN lagi..oh~ SUNGGUH FN betul-betul sayangkan korang kerana Allah. Semoga ukhuwah yang dibina ini berkekalan hingga ke syurga..=))) aminnn!
So, moral bagi contoh yang ketiga: FN harap dapat kurangkan bercakap perkara-perkara yang lagho jika FN berpurdah suatu hari nanti-insyaAllah!

**mari hayati bait-bait ini..=))

Now, FN nak berhenti dah ni.."ok guys! I have to go"..actually..entri sepatutnya ringkas kerana FN just nnak bagi link "cara-cara nak buat purdah" tapi apabila dah buka cerita ni..dia jadi panjang!! i'm sorry-thankz for reading!
so, jika anda pengunnjunng blog ini ingin belajar nak buat purdah boleh la ke link ini---->


gud luck dear..^_^
c u later
wsalamu

1 comments:

naasiha said...

sgt kagum tgk waita berniqob..

Foto ComeL ^^;