Wednesday, January 12, 2011

Makna sebuah HADIAH



Assalmu'alaikum...
Islam menganjurkan umatnya agar saling mendekatkan hati,saling bersaudara dan mencintai satu sama lain. Antara cara yang disarankan ke arah keakraban itu adalah dengan memberikan hadiah. AAmalan ini dikatakan mampu menghilangkan kabut hati, memadamkan api permusuhan, menenangkan kemarahan dan melenyapkan rasa iri hati dan dengki.

Hadiah akan membawa kesan perdamaian,rasa cinta dan penghargaan daripada si pemberi kepada si penerima. Disebabkan itu juga , Rasulullah menganjurkan amalan memberi dan menerima hadiah kerana amalan ini adalah pengaruh tersendiri.

Baginda bersada yang bermaksud,
"Saling memberi hadiahlah kalian, nescaya kalian akan saling mencintai."(Riwayat Bukhari)

Pesan Baginda lagi,
"Penuhilah undangan orang yang mengundang, janganlah menolak hadiah..."(Riwayat Ahmad dan Bukhari)

Dalam suatu riwayat ada diceritakan bahawa salah satu hadiah yang tidak pernah ditolak oleh Rasulullah adalah wangi-wangian. Malah Rasulullah ada juga berpesan mengenai hal ini,
"Siapa saja yang dihadiahi 'raihan' (wangi-wangian), maka janganlah menolaknya sebab ia ringan dibawa, namun sedap baunya." (Riwayat Muslim)

Pemberian hendaklah didahulukan kepada kaum keluarga terdekat seperti ibu bapa, adik-beradik dan suami isteri. Selain itu, boleh juga mendahulukan orang yang dekat di hati kita. Imam Bukhari ketika mengulas mengenai siapa yang lebih dahulu harus diberi hadiah, telah mengetengahkan dua hadis . Yang pertama, beliau menyarankan kepada si penanya agar mendahulukan pemberian hadiah kepada pak cik dari sebelah ibu dan yang kedua ditanya padanya, mana antara dua jiran yang patu didahulukan , beliau menjawab,"Yang paling dekat pintunya dengan kamu.

0 comments:

Foto ComeL ^^;