Wednesday, January 12, 2011

Tuntut ILMU Satu Kewajipan




Assalamu'alaikum,salam ukhuwah dan salam mahabbah!
Semoga kalian semua sentiasa dibawah naungan kasih-sayangNYA.
Insyaallah,hari ni ana akan post entry yang FN copy dari majalah NUR..
Moga-moga, sedikit sebanyak kite dapat perolehi manfaat darinya..


Ilmu pengatahuan adalah punca kemajuan dan perkembangan sesuatu bangsa. Disebabkan itu, umat islam digalakkan supaya berlumba-lumba dengan bangsa lain bagi menuntut ilmu untuk kemajuan dan kebaikan masa depan. Ini kerana dengan hanya ilmu pengetahuan, yang dapat menjamin kemajuan dan ketinggian umat islam.

Umat maju dan tinggi taraf hidupnya kerana mereka dapat menguasai ilmu pengetahuan dalam segala bidang. Umat mundur kerana jahil daan tidak berilmu pengetahuan. Demikianlah perbandingan yang ketara antara$ orang berilmu dengan orang yang tidak berilmu.

Dalam sebuah hadith, Abi Darda' berkata:
"Aku mendengar Rasulullah bersabda: "Sesiapa yang menjalani satu jalan kerana menuntut ilmu dalamnya pengetahuan, ALLAH membuka satu jalannya ke syurga. Sesungguhnya malaikat menghentikan sayapnya sebagai tanda hormat kepada penuuntut ilmu pengetahuan dan sesungguhnya seorang alim memohon baginya siapa yang ada di langit dan siapa yang ada di bumi hingga ikan di air. Dan keutamaan seorang alim ke atas orang biasa umpama keutamaan bulan ke atas cekerawala yang lain. sesungguhnya ulama adalah pewaris nabi. Sesungguhnya Nabi tidak meninggalkan wang ringgit, bahkan mereka meninggalkan ilmu pengetahuan, Maka sesiapa yang mengambilnya mendapat keuntungan yang banyak."

Firman ALLAH yang bermaksud:
"ALLAH mengangkat darjat (kedudukan) mereka yang beriman daripada kamu dan mereka yang menuntut ilmu." (Surah al-Hujurat, ayat 11)

Demikianlah pentingnya menuntut ilmu dan bergunanya pada orang islam sehingga ia di letakkan pada taraf wajib. Ini jelas pada sebuah hadis daripada Anas bin Malik, katanya:
"Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Menuntut ilmu adalah wajib ke atas setiap umat islam. Dan orang yang meletakkan ilmu bukan pada tempatnya adalah seperti orang yang menghias babi-babi dengan permata, mutiara dan emas." (Riwayat Ibn Majah dan lainnya)

Alhamdulillah...
Wsalam

0 comments:

Foto ComeL ^^;